Po delší době se opět hlásím s pokrokem. Model je téměř dokončen. Na pracovním modelu jsou všechny mechanismy funkční - zvedá se a sklápí výložník, zasouvají se jednotlivé díly výložníku, celá nástavba se otáčí kolem své osy, vysouvají se podpěry.
Až osadím buben s lanem (poslední práce), pak již patrně nebude možné zasunovat díly ramene - budu muset vyřešit napnutí lan mezi kladkami a kladnicí s hákem.
Model plánuji vydat ofsetem, jako další sešit v klasickém měřítku 1:100. Bude se dát sestavit jednoduchá verze (cca 12 dílů) a složitá. Zde bude na výběr mezi přepravní polohou doplňkového dílce výložníku a pracovní polohou.
Po slepení pracovního modelu mohu říci, že složitější varianta modelu, zvláště pokud se dělají pohyblivé mechanismy, dá hodně zabrat. Model není určen jen "miniboxovým" modelářům, ale i těm, kteří si chtějí hrát se spoustou drobných dílků.
Závěrem bych doplnil pár info o předloze:
AD 28 je jeřáb se čtyřdílným teleskopickým výložníkem délky 26m s možností montáže stavebního nástavce, postavený na upraveném automobilovém podvozku TATRA 815 PJ 28 170 6x6.1.
Plně otočný vršek (v rozsahu celých 360 stupňů) se sklopným výložníkem umožňuje přemisťování břemen až o hmotnosti 28 tun.
Automobil je vybaven naftovým, vznětovým, čtyřdobým vzduchem chlazeným motorem o výkonu 170 kW při 2200 ot./min. Motor pohání nejen vozidlo, ale přes kardanový hřídel, i dva dvojité hydrogenerátory napojené na hydraulické obvody otočné části.
Jeřábový rám je vybaven čtyřmi hydraulickými podpěrami zabezpečující stabilitu při práci.
Z provozního hlediska je jeřáb určen jako universální prostředek určený k provádění manipulace s břemeny – zejména při skládacích, stavebních, opravárenských pracích.